rustmoment nemen workshop

Waarom een rustmoment nemen een strak plan is

In energiek zijn, fit zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Een rustmoment nemen. Dit zouden we allemaal wat vaker mogen doen.

Even pauzeren. Relaxen. Ontspannen.

Maar is de ene manier effectiever dan de andere? Moet je gaan voor een strandvakantie, het bezoeken van jouw favoriete koffiebar of gewoon achteruitzakken in de zetel?

Het antwoord is: dat hangt ervan af.

Je batterijen opladen is iets individueels

Het hangt namelijk af van jezelf, jouw persoonlijkheid en wat het beste werkt om jouw mentale én fysieke batterijen op te laden.

Er is geen sprake van one size fits all

Waarom niet?

Omdat geen enkel brein hetzelfde is, want:

  • We hebben allemaal een unieke neurale architectuur;
  • We reageren anders op situaties en uitdagingen;
  • Stress en spanningen raken de ene persoon, maar de andere minder of niet.

Dan is het ook logisch dat we niet allemaal in -overigens veel te strakke- yogabroeken willen stretchen of de eerste de beste koe wensen te knuffelen.

Voor jou kan uitrusten misschien bestaan uit:

  • muziek beluisteren,
  • een boek lezen,
  • of televisie kijken.

Een ander komt dan weer helemaal tot rust tijdens het wandelen of powernappen.

WAT je concreet doet om te relaxen is minder van belang. De intensiteit van de rustmomenten is veel belangrijker!

‘Ik ga nu nog een aantal weken doordoen, want binnenkort gaan we op weekend’. Herkenbaar? Leuk dat je uitkijkt naar het uitstapje met jouw partner, maar als zulke activiteiten enkel gepland worden rond volle maan, dan heb je ongetwijfeld baat bij wat extra, tussentijdse breaks of energieshots.

Rust komt in verschillende vormen en tijdsspannes: mini, minor en major.

De mini break

Het is makkelijk om het belang van mini rustmomenten te onderschatten. Dit terwijl slechts enkele minuten per dag al een wereld van verschil betekenen voor jouw

  • energiepeil,
  • productiviteit,
  • en geluk.

Lukt het je niet om spontaan voor deze brain breaks te gaan? Plan ze dan in tot het een automatisme is geworden.

Laat een wekker afgaan, stop een herinnering in jouw gsm of vraag iemand uit jouw omgeving om je uit je bubbel te komen halen.

En neen, Instagram of Facebook checken is géén rustmoment voor jouw brein. Dit vergt opnieuw een zekere focus. En we zijn niet gemaakt voor een eindeloze langetermijnfocus. Dit is de snelste manier om jezelf in een mum van tijd uit te putten.

Andere alternatieven:

  • Kijk naar groen. Want zelfs al een klein beetje groen verandert je brein. Tijd dus om bureauplanten te adopteren! Is dat geen optie? Dan helpt kijken naar een foto van een weide, landschap of bos je ook al vooruit.
  • Doe enkele ademhalingsoefeningen, bijvoorbeeld de 4-7-8 techniek.
  • Kom in beweging. Wat kniebuigingen, schouderrollen en heupopener volstaan. Gewoon al rechtop staan is een geweldig opkikkertje.
  • Drink water en rehydrateer jouw lichaamscellen.
  • Waag jezelf aan de vuurademhaling van Tony Robbins.

De minor break

Dit rustmoment is eigenlijk de uitloper van de mini break en duurt 15 à 20 minuten.

Ideaal dus om …

  • … te wandelen tijdens jouw middagpauze;
  • … face-to-face te socializen met vrienden of collega’s;
  • … een powernap te nemen als je thuis bent.

Daarnaast heb je deze minor breaks nodig om helder na te denken.  Prioriteiten stellen, je focus verleggen en uitstelgedrag vermijden zal zo een pak makkelijker gaan.

De major break

Zodra die mini en minor breaks voor dummies een deel van je leven zijn geworden, is het tijd om aan de slag te gaan met de major breaks. Spannend!

Dit draait om écht tijd nemen voor jezelf.

Neen, je bent dan niet egoïstisch. De major break is essentieel om jezelf in mentale en fysieke topconditie te houden. Bovendien maakt het jouw celmembraan een stuk flexibeler, waardoor je beter bestand bent tegen stress.

Deze tijd vul je op met zaken die jij leuk vindt of die jou energie geven. De weekendactiviteiten, vakanties en uitstapjes mag je ook onder deze noemer plaatsen.

Plan de leuke major breaks op voorhand in, dan kan je ergens naartoe werken. Op die manier krijgen jouw dopaminelevels een boost en voel je je beloond.

Het beste tijdstip om zo’n break in te plannen? Meteen na jouw vorige break!

Bumperen in plaats van pamperen

De mensen die al met ons hebben gewerkt, weten dat wij gaan voor bumperen in plaats van pamperen.

Timemanagement is volgens ons al lang achterhaald, maar energiemanagement is de sleutel.

via GIPHY

Stop dus met zinloze activiteiten zoals eindeloos vergaderen en ga efficiënter om met je tijd én energie. En dan hoef je niet te multitasken. Kortom, cut the crap.

Heb je daar moeite mee? Dan kan je gebruikmaken van de Wet van Parkinson. Beperk de hoeveelheid tijd die je ergens voor uittrekt, zodat je alleen de belangrijke dingen doet.

Rustmoment nemen like a boss

Begin dus alvast met experimenteren en roteren tussen de mini, minor en major breaks.

  • Welke leveren jou meer energie op?
  • Wat vind jij de fijnste invulling voor jouw rustmomenten?
  • Hoe kan jij jouw focus het beste houden?

En vooral: schrap onnodige ballast. Keep it simple.

Wil je hierin begeleid worden? Boek dan een inspiratiesessie bij Fitter Vlaanderen. Vul onderstaand formulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact op.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

Ook interessant voor jou: