neurohacking stress verlagen

Ontdek het geheim van neurohacking om stress te verlagen

In gelukkig zijn, nieuws, workshops by Carline De Cauwer

Stress, de grote boosdoener?

De dag van vandaag krijgen we allemaal wel eens te maken met stress.

Daar is op zich niks mis mee. Een kortstondig stressmoment zorgt er namelijk voor dat we …

  • aandachtig blijven;
  • in een bepaalde flow terechtkomen;
  • én ons niet vervelen.

Net zoals in de oertijd genieten we ervan om op tijd en stond achter een stukje wild te lopen.

Alleen mag en kan dit niet blijven duren.

Ons lichaam is op zich bestand tegen kortdurende stress. Als ons stress-systeem echter te lang en te vaak wordt aangesproken, eist dat sowieso zijn tol.

We hoéven er eigenlijk geen tekening bij te maken, maar we doen het toch (gewoon, omdat het kan):

effecten van stress op lichaam

Stressen over stress is de échte trigger

Hola Pola! Een belangrijke kanttekening is dat de media het hele stressverhaal uitbuiten om ons bang te maken. En om hun producten of diensten beter te verkopen.

Het is eigenlijk het stressen over stress dat ervoor zorgt dat we bovenstaande negatieve effecten ervaren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat gestresseerde mensen minder kwaaltjes lijken te hebben wanneer ze aangeven niét te geloven dat de stress een slechte invloed heeft op hun gezondheid.

Wie gelooft dat stress in se ziek maakt, wordt ook effectief ziek.

Dit zet stress plots in een ander daglicht, toch?

Maak van stress een bondgenoot

Je kan stress niet echt vermijden in je leven. En gelukkig is dat ook niet noodzakelijk. Wat wél zinvol is, is om effectiever met stressoren te leren omgaan.

Natuurlijk zijn er meerdere manieren mogelijk, maar neural self-hacking blijkt een zeer effectieve strategie te zijn.

Neurohacking is in deze context een methode waarbij je meditatie en mindfulness inzet om fysieke veranderingen teweeg te brengen in de structuur en functie van de hersenen.

Gelukkig roepen de termen ‘meditatie‘ en ‘mindfulness‘ niet meer bij iedereen de beelden op van een massa zwetende geitenwollensokken in een veel te kleine ruimte. Ze zijn intussen in een hip jasje gestopt en krijgen de nodige aandacht.

Je kan neurohacking zien als een cognitieve fitnesstraining. Eentje die fundamenteel bijdraagt aan het welzijn van de mens.

We trainen ons lichaam in de sportclub. Dus waarom zouden we onze geest ook niet kunnen verstevigen?

Bovendien profiteer je al snel van de voordelen, zoals:

  • een sterker immuunsysteem
  • een injectie gelukshormonen
  • een betere focus
  • de mogelijkheid om meer te relativeren (ja ladies, ook wanneer het de tijd van de maand is)

Play-Doh voor grote mensen

Bij neurale self-hacking staat de plasticiteit of veranderbaarheid van het brein centraal.

Wanneer je iets nieuws leert, leggen je hersenen nieuwe verbindingen tussen hersencellen. Vergeet je iets of laat je bepaalde emoties los? Dan breken ze de neurale verbindingen weer af.

Neuroplasticiteit biedt dus heel wat mogelijkheden.

Je kan bepaalde patronen in je brein doorbreken of net versterken, zoals:

  • emo-eten
  • alcoholverslaving
  • angststoornissen

Natuurlijk is het ene patroon al hardnekkiger dan het andere. Afhankelijk daarvan zal het langer duren om het te doorbreken en te vervangen door gedrag dat iets positiefs bijdraagt.

Van topsport naar het dagelijkse leven

In de sportpsychologie maken we bijvoorbeeld steeds vaker gebruik van neural self-hacking:

  • Een golfer visualiseert zich hoe hij de perfecte backswing maakt;
  • Een voetballer stelt zich voor hoe hij de ideale penalty trapt;
  • Een balletdanser ziet het helemaal voor zich hoe hij feilloos optreedt voor een mensenmassa.

Voor de hersenen is er namelijk geen verschil tussen een échte of een gevisualiseerde ervaring. Dit maakt dat je zaken kan veranderen of verbeteren zonder dit in de realiteit te oefenen.

Zoals een topsporter kan jij dus ook werken aan een bepaald patroon dat jou stress bezorgt.

Brainhacking like a boss

Hoe valt het ‘neurohacken‘ nu het beste in te oefenen? Er zijn verschillende manieren:

Doe meditatie-oefeningen

Mediteren helpt jou meteen van start te gaan. Dit kan onder begeleiding van een professional. Of gewoon in je eentje.

We nemen ons regelmatig voor om iets te veranderen in ons leven. Het blijft echter bij goede voornemens doordat we te weinig weten over de werking van ons eigen gedrag.

Experimenteren met meditatie vergroot je zelfinzicht waardoor je geen speelbal meer bent van je emoties. Het bijkomende gevolg is dat je ook minder gestresseerd en gejaagd door het leven zult gaan.

Tijdens zo’n meditatiesessie verander je je hersengolven. Van snel en chaotisch naar langzaam en harmonieus.

via GIPHY

Een andere manier is

Move that ass

Door te bewegen stimuleer je de bloedcirculatie in je hele lichaam. Zo geef je je spieren wat ze willen (niét de hele tijd stilzitten) en stuur je de nodige zuurstof pijlsnel naar je brein. Meer zuurstof in je hersenen betekent meer neuroplasticiteit en dus ook een beter lerend vermogen.

Deze brain boost verhoogt jouw

  • concentratie
  • creativiteit
  • productiviteit

en het lekkere gevoel krijg je er gratis bij.

Met beweging bedoelen we dus niet per definitie sporten. Je geniet al van de voordelen door gewoon te wandelen, enkele kniebuigingen te maken of wat te stretchen.

Ga aan de slag met oude gewoontes

Wij mensen kunnen iets unieks: we kunnen onszelf waarnemen.

We slagen er met andere woorden in om naar ons brein in actie te kijken. Dit zelfreflecterend vermogen onderscheidt ons van het dierenrijk. Het is net deze eigenschap die ervoor zorgt dat we ook ons brein kunnen beïnvloeden. Hoe bewuster je je brein leert gebruiken, hoe gemakkelijker je ervoor kan kiezen om een andere neurale verbinding in de plaats in te planten en te trainen.

Hoe bewuster je dus omgaat met je brein, hoe meer je je leven in handen kan nemen.

Leer eveneens inzien welke belemmerende overtuigingen in de weg staan van jouw nieuwe behulpzame gewoonte die je je eigen wil maken. Misschien …

  • denk je dat je nu eenmaal slechte genen hebt en daarom te zwaar bent;
  • ben je ervan overtuigd dat je niet goed genoeg bent en toch niet de zelfdiscipline hebt om er iets aan te doen;
  • WIL je er zelfs helemaal niks aan doen, maar probeert jouw omgeving je te forceren.

Met deze inzichten in je achterhoofd zijn er plots veel meer mogelijkheden.

Wil je zelf aan de slag met neurohacking?

Tijdens onze nieuwe workshop over werkgeluk komt dit onderwerp uitgebreid aan bod. Ook binnen de langere versie van de No More Yes Tegen Stress workshop gaan we ermee aan de slag.

Dus wil je als team …

  • … meer energie krijgen?
  • … bruisen van enthousiasme?
  • … productiever worden?

Dit is de ideale teambuilding om jouw collega’s of medewerkers een boost te geven.

Liever een andere workshop op maat? Dat kan ook!

Interesse?

Vul onderstaand formulier in en we nemen asap contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Het maakt niet uit of je je in Brussel, Antwerpen, Gent, Merelbeke, Berchem, Turnhout of Brugge bevindt. Je kan naar onze hoofdzetel in Sint-Niklaas komen of we komen naar jou toe.

Ook interessant voor jou: