hoe kan ik gezond eten tips

Hoe kan ik gezond eten? 7 onmiddellijk toepasbare tips

In fit zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Hoe kan ik gezond eten?

Dit is iets wat je je ongetwijfeld al ‘ns luidop hebt afgevraagd. Net zoals vele andere Vlamingen.

Doordat we overspoeld worden door allerlei informatie, zien we soms door de bomen het bos niet meer. We vergeten de essentie. We grijpen naar diverse ‘wondermiddeltjes’ om snel resultaat te bereiken. Dat terwijl het eigenlijk niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Ontdek in dit artikel hoe jouw groene vingers, diepvriezer en flexibiliteit je kunnen helpen als je wil afvallen zonder dieet.

Hoe kan ik gezond eten? 7 praktische tips

1. Een voorbereid mens is er (minstens) 2 waard

  • Heb je na een lange werkdag geen zin meer om uren achter het kookvuur te staan?
  • Mis je de nodige inspiratie om snel iets gezonds op tafel te toveren?
  • Of heb je gewoon vaak niks in huis, dus ga je maar voor een snelle hap?

Dan zijn er een aantal stappen die jou hierbij kunnen helpen:

  1. Plan tijdens het weekend al wat je de rest van de week gaat eten.
  2. Doe op voorhand de nodige boodschappen.
  3. Bekijk je planning zodra je thuiskomt en vlieg er onmiddellijk in.

Laat in deze weekplanning wel wat ruimte voor onvoorziene omstandigheden, zoals een onverwachte (zaken)lunch of een uitnodiging voor een etentje.

Onze ultieme tip is ook om 1 dag open te laten zodat je met alle restjes aan de slag kan gaan. Nog overschot van avocado-eiersalade, eiermuffins of quinoa? Heerlijk!

Gooi alle kliekjes samen op die ene dag. Dan is er geen verspilling.

2. Vul je koel- en voorraadkast

Zorg ervoor dat je voorraad- en ijskast steeds zijn gevuld met gezonde basisingrediënten. Zo kan je ook zonder extra verplaatsing naar de winkel een gezonde maaltijd maken.

Enkele voorbeelden van handige voedingsmiddelen zijn:

  • Kikkererwten, bonen en linzen
  • Allerlei noten en zaden
  • Olijven
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • Havermout
  • Kokosmelk
  •  …

Vul de koelkast aan met wat feta, geitenkaas of parmaham. Deze producten zijn iets langer houdbaar, dus ideaal om lekker creatief mee om te springen.

Heb je enkel groenten op overschot? Dan kan je snel een soep, maaltijdsalade of ovenschotel klaarmaken.

3. Vries extra porties in

In het weekend kan je (drie- of vier-)dubbele porties maken van alle gerechten. Vries de rest in en geniet op andere momenten van de lekkere maaltijden. Handig voor de dagen waarop het allemaal wat sneller moet gaan.

4. Maak meteen een hele voorraad van basisingrediënten

Eet je graag enkele keren per week zoete aardappel, rijst of quinoa? Kook dan in het weekend meteen een grote portie en bewaar het in de koelkast als basis voor je maaltijden tijdens de week.

Varieer vooral in groenten en eiwitbronnen om het interessant te houden.

Bijvoorbeeld:

  1. Zoete aardappel met pompoen en fetakaas
  2. Zoete aardappel met champignons en linzen
  3. Zoete aardappel met paprika en kippenhaasje

5. Verzamel een lijst van gezonde recepten en ‘fitspiration’

Misschien zoek je niet graag eindeloos naar inspiratie voor gezonde gerechten, maar het loont wel de moeite om er even tijd voor uit te rekken!

Leer enkele snelle en gezonde gerechten koken die je in maximum 20 à 30 minuten kan klaarmaken.

Zodra je een maaltijd een eerste keer hebt bereid, gaat het in het vervolg meestal sneller.

Wij zijn bijvoorbeeld een enorme fan van de recepten van voedingsdeskundige Eline Verstraeten van Healthy Happiness. Op haar Instagrampagina overlaadt ze jou met eenvoudige, kleurrijke en snelle gerechten. Zij is zeker die follow waard!

6. Haal je groene vingers boven

Met verse kruiden pimp je alle gerechten. Plant dus wat kruiden in de tuin of enkele potten op het terras. Hiermee heb je al-tijd natuurlijke smaakmakers bij de hand.

Bovendien is het vrij eenvoudig om ze te houden. Je hoeft er dus niet té groene vingers voor te hebben 😊

Enkele toppers zijn verse munt, basilicum, citroentijm, bieslook, rozemarijn en peterselie. Njammie!

7. Wees flexibel in het vervangen van ingrediënten

Houd je je graag aan je planningen? Word je onrustig als er iets niet gaat zoals jij het wil? Probeer dit wat los te laten. Gezond koken hoeft geen stresserende gebeurtenis te zijn.

Heb je dus een bepaald gerecht in gedachten, maar mis je een ingrediënt? Je hoeft niet per se weer naar de winkel te sjokken. Vervang het gewoonweg door iets anders.

Misschien ontdek je op deze manier nog een lekkerdere combinatie.

Je hoeft een recept niet altijd letterlijk te volgen om het te doen slagen. (Ehm, maar de ervaring leert ons dat deze regel niet geldt bij patisserie …)

Kitchen Princess geeft bijvoorbeeld een aantal tips om ingrediënten makkelijk te vervangen. Of kijk eens bij Eet Paleo of de Engelstalige website GourmetSleuth. Superhandig!

Nog enkele quick wins

  • Gebruik zo vaak mogelijk seizoensproducten;
  • Beperk bewerkte producten, chemische conserveringsmiddelen, kleurstoffen en kunstmatige suikers;
  • Koop zo weinig mogelijk voedingsmiddelen uit een pakje of zakje;
  • Als je toch voor iets in conserven of pakjes gaat, check dan zeker je etiket. Staan er meer dan 5 ingrediënten op en is meer dan de helft Chinees voor jou (zoals mono sodium glutamaat etc.)? Laten staan die handel;
  • Misschien wel de belangrijkste tip: evenwicht. Te strikt zijn voor jezelf is geen geweldig idee. Mik op goed genoeg in plaats van op perfect!

Meer weten over gezonde maaltijden voorbereiden?

Je hebt hierboven al een heleboel tips gekregen om de vraag “Hoe kan ik gezond eten?” te beantwoorden. Weer een stap dichter bij een vitaal en energieker leven!

Wil je meer weten over mealpreppen? Lees dan ook zeker deze artikels:

Goesting in een gezonde kookworkshop?

Boek er dan eentje in jouw bedrijf of organisatie. Bekijk ons aanbod van workshops en boostsessies.

De populairste kookworkshops zijn op dit moment

Mis je nog iets in het lijstje? Neem dan contact op voor een voorstel op maat. We geven workshops in alle steden en provincies: van Sint-Niklaas en Antwerpen tot Gent, Brugge en Brussel.

Ook interessant voor jou: