meal preppen voor dummies tips

Meal preppen voor dummies: deel 1

In fit zijn, nieuws, recepten by Carline De Cauwer

Meal preppen of simpelweg je maaltijden voorbereiden is dé ideale manier om

  • niet te hoeven stressen over wat je vandaag gaat eten;
  • niet naar gesuikerde of vette tussendoortjes te moeten grijpen omdat je geen gezond alternatief voorhanden hebt;
  • geld en vooral tijd uit te sparen.

En dit zijn slechts enkele redenen waarom wij zo’n fan zijn van meal prepping.

Wil je er ook mee aan de slag, maar weet je niet waar te beginnen? Dan geven we alvast enkele tips voor dummies:

via GIPHY

Meal preppen: voorbereiding is alles

‘Failing to plan is planning to fail.’

Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes! Zorg ervoor dat je op voorhand weet wat je zal klaarmaken voor de komende week of weken. Stel een boodschappenlijstje samen en winkel op deze manier efficiënt en snel.

Het helpt ook als je een vaste dag uitkiest om je maaltijden klaar te maken. De meeste mensen vinden zondag de ideale dag om te koken. Maar het is natuurlijk aan jou om te bekijken wat het beste werkt.

Ga voor goede meal prep bakjes

Je hebt goede, stevige meal prep bakjes nodig om je voedsel in op te bergen. Wij zijn fan van de meal prep containers van Amazon.com. Maar je kunt ze net zo goed in bijvoorbeeld Action, Blokker of Casa kopen.

Zorg ervoor dat de doosjes aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Goede kwaliteit (voldoende stevig materiaal zodat ze lang kunnen meegaan);
  • BPA vrij (BPA of Bisfenol A is een chemische stof die in veel plastic producten zit. Hiervan kunnen kleine hoeveelheden in ons voedsel terechtkomen. En dit is nu niet bepaald gezond.);
  • Magnetronbestendig;
  • Eventueel vaatwasserbestendig.

Het is ook handig als je voldoende meal prep bakjes hebt! Zo kan je er steeds een aantal in de diepvries bewaren en maaltijden roteren naar smaak. Dan hoef je niet een hele week hetzelfde te eten.

Andere handige tools

  • Een keukenweegschaal
  • Scherpe, kwalitatieve messen, dunschillers en goede snijplanken
  • Een spiraalsnijder voor heerlijke groenteslierten van courgette, wortel, pastinaak, biet, rammenas etc.
  • Een slowcooker (wij zijn zeker fan van de Moulinex!)
  • Een snelkoker voor eieren

Houd het eenvoudig

Als je nieuw bent met het voorbereiden van je voeding maak het jezelf dan niet te moeilijk.

Eenvoudige producten en een makkelijke voorbereiding vormen voor sommigen al een uitdaging, dus daar kan je maar beter niet te veel energie bij verliezen.

Enkele voorbeelden:

  • Amandelyoghurt met wat kokosrasp en vers fruit
  • Een potje gesneden groenten met hummus
  • Rijstwafels met avocado, peper en zout

Het hoéft geen prachtig Instagramplaatje te zijn. Als het je maar vult én vooral voedt.

Toegegeven, onze persoonlijke creaties van healthy pancakes of boosting banana blasters hebben qua uitzicht vaak wat weg van een derde wereldoorlog, maar de smaak valt best te pruimen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, toch?

Vind je food looks toch belangrijk? Dan kan je je wagen aan supersimpele gerechten zoals eiermuffins, havermoutcups, salads in a jar of smoothies.

Trial & error

Het is best mogelijk dat het meal preppen eerst nog wat stroef verloopt. Of veel tijd in beslag neemt.

Laat je hierdoor niet uit het lood slaan en probeer het de week erna opnieuw. Je zal zien dat het steeds makkelijker wordt.

Wat je ook doet, probeer iets

Honger naar meer tips om een gezonde levensstijl te implementeren?

Dan ben je bij Fitter Vlaanderen aan het juiste adres. Je kunt perfect een inspirerende voedingsworkshop organiseren in jouw bedrijf.

Enkele opties:

Interesse?

Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact op met jou om de opties te bespreken.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Onze hoofdzetel bevindt zich in Sint-Niklaas, maar we verplaatsen ons gewoon naar jouw bedrijf. Van Bornem, Mechelen en Antwerpen tot Merelbeke, Zelzate, Gent en Brussel.

Ook interessant voor jou: