energiek blijven tijdens feestdagen

4 tips om energiek te blijven tijdens de feestdagen

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

  • Voelde je je vorig jaar opgeblazen en futloos na al die feestmaaltijden?
  • Moest je je forceren om tussen de feestjes door te bewegen of sporten?
  • Stelde je je goede voornemens gauw nog een aantal dagen uit?

Laat het dit jaar dan anders verlopen. Hieronder ontdek je onze 4 succestips om energiek te blijven tijdens de feestdagen.

4 energiehacks tijdens de feestdagen

1) Honger jezelf niet uit

Eet je voor het feestje op kerst- of nieuwsjaarsavond niks om de schade te beperken? Dat is dan een slecht idee.

Het laatste wat je wil, is je uitgehongerd op alle hapjes storten. Voor je het weet, zit je maag vol. Nog voor het voorgerecht. Overeten is dan onvermijdelijk.

Zorg in plaats daarvan voor een buffer:

Maak je ontbijt en lunch licht. Eet voornamelijk groenten en fruit, gecombineerd met magere eiwitten, zoals:

  • gevogelte
  • een stukje vis
  • kwark
  • een ei

Als calorieën voor jou tellen, kan je dus wat minder vetten eten. Zo creëer je meer ruimte voor de feestmaaltijd.

Kan je wat honger verdragen en heb je een dag zonder etentje? Dan ga je niet dood van een korte vastperiode. Heb je geen honger? Forceer je dan niet door toch te ontbijten en lunchen. Laat je lichaam je vertellen wanneer het echt weer eten nodig heeft.

Geloof ons, onze cellen kunnen wel een tijd teren op een uitgebreid feestmaal.

Vasten doe je natuurlijk enkel op voorwaarde dat je je ’s avonds niet opnieuw op een grote hoeveelheid eten stort.

via GIPHY

2) Keep moving

Jaja, we hebben het allemaal heel erg druk tijdens de feestdagen. En het kan best zijn dat je niet de moed hebt om nog naar de sportschool te gaan. Of je loopschoenen aan te trekken om te joggen.

Het belangrijkste is: streef niet naar perfectie.

Je hoéft niet altijd je ‘schema’ of ‘planning’ te volgen. Probeer wel zo veel mogelijk te bewegen tussendoor:

  • Doe enkele stretchoefeningen in de ochtend;
  • Ga wandelen wanneer het kan (frisse lucht zal je sowieso deugd doen);
  • Geloof je dat je écht geen tijd hebt? Shop je dan fit. Neem een omweg, gebruik de trap of parkeer je auto verder. Als je je bedenkt dat je daarmee aan je gezondheid werkt, is dat eigenlijk geen grote moeite. Toch?

3) Blijf gehydrateerd

Het is waarschijnlijk dat je wat meer alcohol zal drinken tijdens Kerstmis en Nieuwjaar. En het is zo goed als zeker dat je suikerconsumptie hoger zal liggen.

Dat is helemaal oké.

Zorg er gewoon voor dat je voldoende water drinkt doorheen de dag. Dit zal je helpen om:

  • Katers te vermijden (We’ve all been there ...);
  • Dorst niet te verwarren met honger en daardoor meer te eten;
  • Afvalstoffen af te voeren.

Eerst water, de rest komt later.

via GIPHY

4) Relax

De feestdagen hoeven dus niet per se een aanslag te zijn op je gezondheid en energiepeil. Maar ontspan voornamelijk. Gebruik je gezond verstand en houd de 3 eerste tips in je achterhoofd.

Geniet ervan. Maak van elk moment een monument (waarvoor bedankt, Bond Zonder Naam).

Fijne feestdagen

We wensen jullie vooral prettige feestdagen toe. Met massa’s energie om van 2019 een knaller te maken!

Het nieuwe jaar goed beginnen?

Dat kan je doen door een kick-in-the-ass workshop te boeken. Of een boostsessie te organiseren voor jouw collega’s.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

Ook interessant voor jou: