tips tegen stress workshop

7 tips tegen stress: ban negatieve spanning uit je leven

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Ook al doe je nog zo je best, het blijft tegenwoordig een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden, want:

  • Je wilt succesvol zijn in jouw job;
  • Je verlangt naar het lichaam van een Griekse god(in);
  • Je streeft ernaar een fantastische partner, vriend, ouder en/of kind te zijn.

En oh ja, persoonlijke en professionele ontwikkeling vind je eveneens ontzettend belangrijk.

Een mens zou voor minder een punthoofd krijgen, nietwaar?

Je kan onmogelijk alles tot in de perfectie managen.

Dit zorgt vaak voor heel wat frustratie en stress.

Maak komaf met kopzorgen

Stress doet meer kwaad dan goed. Hoe meer spanning zich opbouwt in je lichaam, des te zwakker je wordt.

Letterlijk.

Het immuunsysteem lijdt namelijk hard onder deze invloeden van buitenaf.

Natuurlijk kan een gezonde drive geen kwaad, maar het is niet de bedoeling dat jouw lichaam en geest permanent onder stress staan.

Met onze tips tegen stress kan je de negatieve spanning stap voor stap uit je leven bannen.

7 tips tegen stress

1. Zoek naar de bron van de stressor

Voel je je soms gespannen terwijl je niet eens weet waarom? Neem de tijd om in jezelf te kijken. Wat levert jou precies stress op? Welke elementen spelen er momenteel in jouw leven? Wat bezorgt jou een ongemakkelijk gevoel?

Lijst het op, schrijf het van je af.

Ga door de lijst van stressbronnen:

  • Wat kan je onmiddellijk aanpakken?
  • Voor welke zaken moet je nog tussenstappen nemen?
  • En welke problemen overschat je?

Vooral de laatste vraag is een belangrijke. Vaak lijken de stressoren groter dan ze zijn.

2. Schrap wat niet past

Als je gekweld wordt door stress, leg je de lat waarschijnlijk nogal hoog voor jezelf. Zoiets brengt een heleboel imaginaire verplichtingen met zich mee, waardoor je alleen nog meer spanning ondervindt.

Besef dus dat jij de enige baas bent over je agenda. Niemand hoeft eigenlijk te weten hoe vol of leeg deze is.

Voel je met andere woorden niet schuldig om te zeggen dat je dinsdag niet kan, terwijl je dan eigenlijk een moment voor jezelf neemt.

Adem. Geef jezelf ruimte en zuurstof.

3. Houd grote kuis

Ook al houd je misschien niet van poetsen of opruimen, rommel bezorgt een mens stress.

Sla de handen in elkaar en ga voor een grote kuis. Ruim je omgeving op. Wedden dat je je meteen een pak rustiger voelt?

Hoe zit het met je bureau, woonkamer, (hand)tas, auto etc? Pak ze allemaal aan.

Ontspullen is trouwens helemaal hot:

  • Vereenvoudig je leefomgeving;
  • Gooi kapotte zaken weg;
  • Of maak een ander gelukkig met de zaken die jij niet (meer) nodig hebt.

Hoe minder spullen je hebt, des te minder er is om je zorgen over te maken.

Ennnn je moet nog eens minder opruimen of schoonmaken. Dubbel gewonnen.

4. Zet uitstelgedrag aan de kant

Wacht je graag tot het allerlaatste moment om ergens aan te beginnen? Goed als je hierdoor meer drive hebt om je taken af te werken. Toch kan uitstelgedrag een serieuze bron van stress zijn.

Er is niks zo frustrerend als vanalles plannen, maar niks kunnen doen.

Op zich heeft iedereen wel eens last van procrastinatie. Maar wanneer het jou écht negatieve spanning bezorgt, wordt het tijd om dit aan te pakken.

Begin met de kleine dingen. Kan je iets binnen de 5 minuten doen? Voer het dan onmiddellijk uit en schuif het niet op de lange baan.

Een must read is trouwens ‘Eat that frog‘ van Brian Tracy. Het uitgangspunt is dat als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker *slik*, de rest van de dag een ‘makkie’ zal zijn.

5. Besef dat controle een illusie is

Hoe hard je ook je best doet, je kan onmogelijk alle aspecten van je leven onder controle houden.

Het leven komt zoals het komt, of je het nu wil of niet.

We zien het zoals zand vasthouden: hoe harder je erin knijpt, hoe meer korrels er vantussen je vingers glippen.

Dus go with the flow, volg je gevoel en kijk hoe alles uiteindelijk altijd goedkomt.

Snak je toch naar meer controle? Maak het dan visueel zichtbaar. Lijst op waarmee je allemaal bezig bent. Door het op te schrijven, krijg je overzicht. En overzicht zorgt voor een gevoel van controle. Dit zorgt dan weer voor minder stress.

6. Move your ass

Meer bewegen is de ideale manier om stress te verminderen. Maak er een gewoonte van, bijvoorbeeld door:

  • 3 keer per week te gaan joggen;
  • ’s middags een wandelpauze in te lassen;
  • elke avond een spiergroep te stretchen.

Je hoeft heus niet elke dag intensief te sporten. Tel de kleine successen op en kijk hoe groot het positief effect is op jouw stressniveau.

7. Neem jezelf niet zo serieus

Een van de grootste oorzaken van ons psychisch lijden is dat we onszelf vaak veel te serieus nemen:

  • We kunnen niet lachen om onze blunders;
  • We vinden onszelf niet goed genoeg (of juist beter dan een ander);
  • We moeten het allemaal perfect doen.

Waar ben je bang voor? Wat vrees je te verliezen als je even de mist ingaat?

Sta open voor wat meer speelsheid. Doe ‘ns gek. Verleg je creatieve grenzen.

Als je je minder druk maakt over wat mensen van je denken, leer je opnieuw te genieten. Want voor wie of wat in godsnaam?

Adem even diep in en uit. Vanaf nu ga jij lekker relaxt door het leven. Jiiiiha!

Omgaan met stress: meer tips nodig?

Wil je echt aan de slag gaan met effectieve strategieën tegen stress? Boek dan een workshop ‘No more yes tegen stress’ voor jouw bedrijf.

Of laat je intensief begeleiden door onze sublieme stresscoach Magali. Zij kent het klappen van de zweep en geeft je de nodige duw in de rug om weer energiek en gemotiveerd door het leven te gaan. Stressmanagement hoeft niet lastig te zijn. Dat bewijst zij jou vanaf het eerste moment.

Behoefte aan gerichte coaching, een boostsessie of inspirerende workshop? Neem vrijblijvend contact op!