meer energie tips workshops

5 handige tips voor meer energie

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

  • Voel je je regelmatig uitgeput en futloos?
  • Is het een opgave om andere zaken te doen buiten de dagelijkse verplichtingen?
  • En kan je alleen maar dromen van een bruisend leven?

Dan zou je met een aantal simpele hacks al een wereld van verschil maken. Wij geven je hieronder 5 handige tips  om instant meer energie te krijgen.

1. Rise and shine, it’s exercise time!

Start je dag met lichte beweging. We bedoelen niet dat je meteen moet gaan joggen of zwemmen, maar begin met een opkikker. Je hebt immers de hele nacht stilgelegen.

Ga het niet te ver zoeken. Dit zijn een aantal suggesties:

  • Maak een korte ochtendwandeling. Blokje om is prima!
  • Doe enkele jumping jacks, push ups en squats. 10 stuks per oefening en gaan met die banaan.
  • Stretch. Rek je spieren uit, rol je schouders en leg je been in je nek. (Toegegeven, aan die laatste oefening werken we ook nog.)

De extra zuurstof in je spieren en hersenen maakt je lekker wakker en alert. Klaar om erin te vliegen!

Wil je trouwens meer energie op de werkvloer? Dan kan je bij ons een ‘Rise and shine, it’s exercise time’ boostsessie of lunchbreak workout boeken.

2. Ditch multitasken

Even je Facebookwall checken terwijl je je ontbijt naar binnen ramt en nog gauw een broek of twee strijkt? Geen goed idee.

Hoewel het misschien entertainend en productief lijkt, is een mens niet gemaakt om te multitasken. Vermijd dus dat je met verschillende zaken tegelijk bezig bent. Het kost je brein veel extra energie. En we wilden net méér energie winnen, toch?

Focus je dus op één ding tegelijk en ditch multitasken.

Zo zal je meer voldoening uit je taken halen. Bovendien merk je gauw dat je op deze manier de to-dolijst makkelijker kan afwerken.

3. Work hard, play harder

Je voelt je energieker als je je amuseert. En hoe amuseer je je? Door eens gek te doen. Door te spelen. En door af en toe de knop om te draaien en te genieten.

Een mens is gemaakt om te spelen. Ga af en toe terug naar de homo ludens en het kind in jezelf.

Maak van lachen en plezier hebben je prioriteit. Niet alleen omdat het erg leuk is, maar vooral omdat het zo gezond is. Voor je lichaam, voor je geest en voor de relaties met de mensen rondom jou.

‘Some days are simply meant for playing’ – Mary Anne Radmacher

4. Laat je niet misleiden door fake oppeppers

Door jezelf geregeld kunstmatig op te peppen met stimulerende of verdovende middelen, maak je het jezelf moeilijk om nog naar je lichaam te kunnen luisteren.

Het overmatig gebruik van kunstmatige oppeppers zorgt er op de lange termijn voor dat je de verbinding met jezelf verliest.

En we denken hier niet alleen aan drugs, sigaretten, cafeïne en alcohol. Er bestaan namelijk nog andere verborgen boosdoeners:

  • Vaak zeer suikerrijke maaltijden nuttigen;
  • Regelmatig transvetten eten;
  • Niet zonder je smartphone kunnen;
  • Ziekelijk verslaafd zijn aan series kijken;
  • Non-stop gamen;

Het kan natuurlijk geen kwaad om te genieten van het leven. Hier hoort zeker een traktatie, leuke film of social media marathon bij.

Maar als je nu enorm vermoeid en futloos bent, is het belangrijk om je natuurlijke energiebalans te herstellen. Verminder dus de kunstmatige oppeppers en kijk wat je lichaam je vertelt.

5. Be a man with a plan

Ga op zoek naar een oppeppend doel. Door je leven (opnieuw) zin te geven, besef je plots dat je energieker bent dan je denkt.

  • Wil je trainen voor een marathon? Go for it.
  • Heb je kriebels om je in te zetten als vrijwilliger? Niet twijfelen!
  • Zin om een boek te schrijven, een zaak op te starten of je goesting te doen? Stippel uit hoe je eraan kan beginnen.

De weg die je aflegt om je doel te bereiken is minstens even spannend dan het behalen ervan.

Heb je moeite om je passie te vinden? Begin dan te zoeken naar kleine dingen! Stel jezelf microdoelen. Kijk naar wat jou interesseert en wat je leuk vindt. Beetje voor beetje kom je wel op het (voor jou) juiste pad terecht.

S.O.S. inspiratie

Hebben we jou nog niet overtuigd?

Misschien kunnen onderstaande boeken jou de nodige duw in je rug geven:

  • The 4-hour workweek van Timothy Ferriss
  • Tools of titans van Timothy Ferriss
  • Alchemist van Paulo Coelho
  • Start with why van Simon Sinek
  • Mini habits van Stephen Guise
  • Flow van Mihaly Csikszentmihalyi (een fles cava voor de persoon die deze naam correct kan uitspreken!)
  • De Vibe van Mark Verhees
  • Geluk (World book of happiness) van Leo Bormans
  • De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey
  • Je ongekende vermogens van Tony Robbins

Nog meer concrete tips vind je ook in deze artikels:

Ben jij klaar voor meer energie?

Ga dan vandaag nog aan de slag. 

Lukt het je niet alleen? Dan kan je een workshop voor meer energie inboeken voor jouw bedrijf.

Geen saaie theorie of ‘ik-ben-de-expert-en-dit-is-wat-je-moet-doen-bullshit’.

Gewoon praktische, onmiddellijk toepasbare tips en tricks om jouw levenskwaliteit te vergroten en je energiepeil te verhogen.

Vul onderstaand contactformulier in en we laten je zo snel mogelijk iets weten:

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Het maakt niet uit of jouw bedrijf zich nu in Gent, Antwerpen, Brussel, Mechelen, Brugge, Puurs of Hasselt bevindt, wij verplaatsen ons doorheen heel Vlaanderen!

Ook interessant voor jou: