meer energie workshop bedrijven vlaanderen

Zin in een bruisend leven? 5 hacks voor meer energie

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Snak je naar meer energie? Daar kan je onmiddellijk actie voor ondernemen. In dit artikel behandelen we tips voor meer energie.

Meer energie voor een betere levenskwaliteit

Ja, we hebben het allemaal druk. En ja, iedereen heeft extra tijd nodig om vanalles te doen. Maar wat heb je in godsnaam aan die tijd als je geen energie hebt om er het maximale uit te halen?

Hoe beter de batterijen zijn opgeladen, hoe meer er uit het leven te halen valt, toch?

Daarom is het belangrijk om er elke dag weer tegenaan te willen én kunnen gaan. Hieronder vind je 5 random hacks voor meer energie.

5 eenvoudige hacks om te bruisen als een bruisbal

1. Houd rekening met het licht

Leef meer met het daglicht mee. Weet dat je lichaam van nature wat meer in slaapmodus schakelt wanneer het donker wordt. Zodra er weer daglicht verschijnt, kom je in energiemodus.

Schakel ’s avonds niet teveel lichten aan. En zoek ’s ochtends het daglicht net wel op.

Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk. Dus je kan je lichaam ook wel wat voor de gek houden door bijvoorbeeld:

  • een applicatie (zoals Twilight) te installeren op jouw gsm, laptop of computer. Het scherm verandert, afhankelijk van de tijd, van kleurstelling, waardoor het net lijkt alsof er een gloed overheen zit later op de avond. Het filtert blauw licht en belemmert hiermee je slaap niet.
  • melatonine te suppleren. Uiteraard enkel onder toezicht van een arts of gezondheidsprofessional. Zoiets is aan te raden wanneer je bijvoorbeeld geregeld moet reizen voor je werk. Of vaak shiften afwisselt. Voor vele mensen is dit namelijk een boosdoener. En met een juiste dosis melatonine kan je je brein helpen om toch voldoende uit te rusten.
  • een beeldschermbril of computerbril te gebruiken zodat je blauw licht kan filteren en vermoeide ogen tegengaat.

2. Start je dag met een lichte vorm van beweging

Neen, je hoeft geen obstacle run of marathon te lopen op je nuchtere maag. Het is niet de bedoeling dat je meteen al je energie inzet.

Dit geeft je bijvoorbeeld wel een lekkere energieboost:

  • Doe enkele stretchoefeningen bij het opstaan
  • Jog een blokje om
  • Maak een ochtendwandeling
  • Stap naar het station of parkeer je auto wat verder

3. Luister naar je lichaam na het eten

Dit is een hele belangrijke. Mensen luisteren nog steeds niet voldoende naar de signalen van hun lichaam.

  • Welke voedingsmiddelen geven je energie?
  • Na welke voedingsmiddelen krijg je een energiedip?
  • Welke maaltijdfrequentie is voor jou ideaal?

4. Leef als een sprinter

Wij zijn fan van kort en krachtig.

Tegenwoordig leeft iedereen als een echte marathonloper. We gaan steeds door en door en door. Dan genieten we misschien van een weekendje vrij, maar meteen erna vliegen we er weer in.

Wat als je nu eerder zou leven als een sprinter?

Korte en krachtige inspanningen, daarna een stukje ontspanning.

Zo laad je je batterij telkens weer even op. In plaats van door te doen tot je niet meer verder kan.

5. Loop in een grote bocht rond bloedzuigers

Ja, je leest het goed. Bloedzuigers. Niet de beestjes, maar wel de mensen. Je kent ze wel, diegenen die je letterlijk leegzuigen.

Negatieve, steeds klagende mensen kosten ontzettend veel energie. En je herkent ze zo:

  • Ze praten alleen maar over zichzelf;
  • Ze geven je een lastig gevoel;
  • Ze vragen heel veel aandacht en energie, telkens wanneer je ze tegenkomt.

Misschien is het niet mogelijk om deze figuren altijd te vermijden. Maar doseer de tijd die je doorbrengt met dergelijke mensen.

Verander kleine zaken per keer

Natuurlijk hoef je niet gelijk alles om te gooien.

Implementeer veranderingen stap voor stap

Elke dag kom je een stapje dichter bij je doel.

Wil je graag verder begeleid worden in jouw zoektocht naar meer energie? Dan is een workshop ‘Meer energie op het werk‘ misschien iets voor jou.

Workshop meer energie op het werk

  • Voel je je vaak minder energiek op het werk?
  • Moet je je soms vooruitslepen overdag?
  • Ben je op zoek naar een concreet actieplan om alles uit je dag te halen?

Dan heb je ongetwijfeld wat aan de interactieve bedrijfsworkshop ‘Meer energie op het werk’. Tijdens deze sessie behandelen we onder meer:

  • Hoe beweging je energie kan beïnvloeden;
  • Welke invloed voeding heeft op je energiepeil;
  • Op welke manier je mindset je de nodige boost kan geven;
  • Hoe je herstel inzet voor maximale energie.

Bedrijfsworkshops in Vlaanderen

Fitter Vlaanderen is dé referentie voor gezonde bedrijfsworkshops en originele teambuildings.

Wij verplaatsen ons doorheen alle provincies en steden: van Antwerpen, Sint-Niklaas en Gent tot Brussel, Brugge, Hasselt en verder.

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

P.s. Plan je liever een 1-op-1-coaching in voor jouw medewerkers? Ook dat is mogelijk! Vraag gerust naar meer informatie.

Ook interessant voor jou: