tips mentale veerkracht onzekere tijden

Zo zorg je voor meer mentale veerkracht in onzekere tijden

In energiek zijn, gelukkig zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Met het alsmaar toenemende aantal besmettingen in België is het coronavirus nog steeds het gesprek van de dag. Het veroorzaakt heel wat stress en angst bij verschillende mensen. Maar hoe ga je daar nu mee om? Wij delen graag een aantal tips om je mentale veerkracht op te krikken in deze onzekere tijd.

Tips voor meer mentale veerkracht

Maak van routine jouw beste vriend

Allergisch voor sleur?

Toch doe je er momenteel niet slecht aan om zo veel mogelijk een bepaalde structuur aan te houden. Een dagelijkse routine biedt immers een houvast en houdt je veerkrachtig (zeker in woelige tijden):

  • Sta op de voor jou gebruikelijke tijd op (ook al is het verleidelijk om wat langer te blijven snoozen, we know);
  • Hoe lekker een pyjama of jogging ook zit, zorg dat je (minstens voor de helft) opgekleed bent;
  • Las elke middag een lunchpauze in, ga even je benen strekken en snuif wat frisse lucht op;
  • Sluit je werkdag af met quality time met het gezin, een home workout, jouw favoriete serie, een goed boek …;
  • Ga op een vast tijdstip slapen.

Probeer alleszins zo goed mogelijk aan te sluiten bij jouw precoronadagindeling (waarmee je overigens heel wat punten kan sprokkelen tijdens een spelletje Scrabble).

via GIPHY

Ons brein houdt van gewoontes omdat vaste routines minder mentale capaciteit kosten dan nieuwe handelingen.

Nog niet overtuigd? Duik dan in de wondere wereld van neuroplasticiteit. Daarmee ben je vast wel even zoet ….

Focus op wat je wél kan beïnvloeden

Je gestresseerd voelen is lastig. Stressen om zaken waarop jij geen enkele invloed hebt, is echter helemaal frustrerend. Daarom is het aangewezen om je te focussen op datgene waar je wél wat aan kan doen.

Hiervoor verwijzen we graag naar het boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey. De auteur schrijft over “de cirkel van invloed”. Deze bestaat uit 2 cirkels:

  • De grootste is de “cirkel van betrokkenheid” met alle zaken waar je je druk over maakt in je leven.
  • De kleinste is de “cirkel van invloed” met de dingen waar je als individu echt iets aan kan doen.

Als we dit toepassen binnen de coronacrisis, ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: een besluit over het tijdelijk sluiten van jouw zaak ligt buiten jouw cirkel van invloed (tenzij je zelf de regeringsleider zou zijn), in uw kot blijven en enkel essentiële verplaatsingen maken, ligt erbinnen.

Covey geeft de gouden raad om de meeste tijd en energie te stoppen in jouw cirkel van invloed. Anders zou je je echt wel eens machteloos kunnen gaan voelen. Bovendien heb je dan minder reserves om je focussen op datgene waarop je wél een invloed hebt. Een neerwaartse spiraal dus.

Wees dankbaar

Hiermee trappen we waarschijnlijk een open deur in, maar herhaling is de beste leermeester: wees dankbaar. Wetenschappelijk onderzoek laat immers zien dat het bewust cultiveren van dankbaarheid stress en somberheid vermindert.

Dankjewel aan iedereen die vandaag instaat voor de zorg, voeding en hulp in deze coronatijden!

via GIPHY

Nood aan ondersteuning om jouw mentale veerkracht te vergroten?

Wij helpen je graag! Boek een mental coaching of lifestyle traject om de koe bij de horens te vatten.

Interesse?

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken of vul onderstaand formulier in.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Het maakt niet uit of je je in Sint-Niklaas, Brussel, Antwerpen, Gent, Merelbeke, Deinze of Brugge bevindt. De sessies kunnen perfect online plaatsvinden.