gefocust werken tips

Dit is het geheim van gefocust werken en knallen met die ballen

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Aangezien we vaak de vraag krijgen hoe je je productiviteit kan verhogen en meer energie kan krijgen, leek het ons interessant om dit thema in de verf te zetten.

Carline De Cauwer, zaakvoerster van Fitter Vlaanderen, deelt hieronder haar succesformule voor een fantastische, bruisende werkdag.

Gefocust werken,  een opgave

Ja, ik geef het toe. Ik lijd aan het ‘glinsterendebalsyndroom‘.

Overal zie ik opportuniteiten om te leren, te ontdekken en me te verbeteren. Interne uitspraken die dagelijks de revue passeren zijn:

  • “Oh, dat is interessant!”
  • “Dit moét ik lezen!”
  • “Dit ik wil ik NU onder de knie krijgen!”

Dat is boeiend, maar vooral ook ontzettend vermoeiend.

Jarenlang ben ik steeds in diezelfde valkuil gelopen. Iets met teveel hooi op je vork. Je eigen grenzen overschrijden. Met alle gevolgen van dien, uiteraard.

Oef, ik ben niet (volledig) abnormaal

Een tijd geleden ben ik via een kennis bij Silvia Derom van Creatieve Generalist terechtgekomen. Daar vielen alle puzzelstukjes voor mij in elkaar.

Het is oké om 1001 interesses en passies te hebben. Wel is het belangrijk om je energie niet door allerlei gaatjes te laten ontsnappen. Want dat is niét cool.

Sinds vorig jaar heb ik echt het gevoel op een andere manier in het leven te staan.

Meer gefocust. Relaxter. En vooral vrolijker.

Iets wat we hierbij enorm heeft geholpen, is mijn vast ochtendritueel. De ideale manier om mezelf op te pompen voor een fantastische, energieke werkdag.

Het ochtendritueel: zo stook ik mijn vuurtje op

Dit zijn de 5 stappen die elke ochtend terugkomen:

1. Opstaan voor de rest opstaat

Ik ben ervan overtuigd dat ik een ochtendmens ben. Mijn meest productieve uren zijn van 6u tot +/- 14u. Dus ik weet dat ik heel wat verlies als ik pas laat op gang kom.

Daarom sta ik elke ochtend op tussen 5u30 en 6u00. My sweet spot.

Om dit ritme te kunnen volhouden, ga ik op weekdagen wel slapen tussen 22u en 23u.

2. Starten met DEO

Dopamine. Endorfine. Oxytocine.

In plaats van mijn dag te starten met een cocktail van cortisol, kies ik ervoor om mijn glas te vullen met gezonde biochemie:

  • Ik drink een groot glas lauw water met een snufje zeezout, citroensap en ben dankbaar voor alles wat ik heb en mag doen (dopamine komt vrij in de hersenen);
  • 2-3 minuten van actieve ademhalingsoefeningen (zoals de kapalabhati / vuurademhaling) of dynamische stretching wekken endorfine op;
  • Voor ik het huis verlaat, geef ik mijn partner een knuffel en kus. Oxytocine all over the place!

3. Gewenste state of mind oproepen

Na mijn DEO roep ik een bepaalde ‘state of mind’ op. Voor mij is dat een zekere energie, een vibe waarmee ik mijn dag wil beginnen:

  • Ga ik sportlessen geven? Dan wil ik vooral veel energie en enthousiasme voelen.
  • Zit mijn dag vol met workshops of trainingen rond mindset of coach ik individuen? Dan weet ik dat ik vooral focus kan gebruiken.
  • Heb ik uitzonderlijk een dagje vrij? Dan wil ik me vooral ontspannen en zorgeloos voelen.

Om dit te bewerkstelligen maak ik vooral gebruik van muziek. Het is me gelukt om mezelf zodanig te conditioneren dat ik een bepaald gevoel opwek bij het beluisteren van specifieke nummers.

Zo’n anker om een state of mind op te roepen, is voor iedereen verschillend.

Andere mensen gebruiken bijvoorbeeld

  • affirmaties (zinnen of woorden die ze tegen zichzelf blijven zeggen)
  • fysieke handelingen (zoals het combineren van enkele handgebaren)
  • geuren (munt, kamille …)
  • beelden (bekijken van foto’s of filmpjes)

Het kan allemaal.

Belangrijk is om uit te vogelen wat werkt voor JOU.

4. Nuchter bewegen / krachttraining

Fysieke energie bepaalt niet alleen onze alertheid en vitaliteit, maar ook:

  1. Ons vermogen om emoties onder controle te houden;
  2. Geconcentreerd te blijven;
  3. Creatief te denken;
  4. En ons te blijven inzetten voor het doel dat we op dat moment nastreven.

Als ondernemer of ambitieuze werkkracht maak je dus een fundamentele fout door te denken dat je deze component zomaar kan negeren.

Daarom sla ik deze stap geen enkele ochtend over. 5 keer per week doe ik ’s ochtends aan zware krachttraining voor mijn werkdag begint. De overige 2 dagen ga ik voor wandelenstretchen of allround oefeningen met lichaamsgewicht.

Ikzelf prefereer nuchter bewegen en trainen omdat dit voor mezelf het beste aanvoelt.

Moet jij dit ook zo heftig maken om te kunnen profiteren van de voordelen van bewegen? Absoluut niet. Je moet helemaal niks. Maar het is wel handig dat je voor jezelf uittest wat werkt en wat niet.

5. Ontbijten zoals je zou lunchen of dineren

Warme groenten en vis als ontbijt, weerzinwekkend?

Voor jou misschien, maar voor mij absoluut niet.

Na een nuchtere training voed ik mijn lichaam met massa’s vitamines, eiwitten en vetten om maximaal te presteren. Een zoet of suikerrijk ontbijt maakt me eerder loom en lusteloos.

Ready, set, GO!

Deze 5 stappen werken voor mij. Zodra ik bovenstaande elementen van mijn lijstje kan afvinken, start mijn dag al-tijd goed.

Een positieve mindset, massa’s energie en een grote glimlach tot achter mijn oren.

Dat is alles wat ik nodig heb om gefocust te werken.

Ga op zoek naar jouw succesvol ochtendritueel

Het loont de moeite om hier tijd voor uit te rekken. Er gaat een volledig nieuwe wereld voor jou open zodra je je ritme gevonden hebt.

Goesting in gefocust werken?

Maar heb je nog een schop onder je kont nodig? Dan helpen de teamleden van Fitter Vlaanderen en ik jou er graag bij.

Met doelgerichte mental coaching of intensieve lifestyle coaching maak je het verschil. Geen toverformules of Spielerei, wel concrete actiepunten en resultaat.

Je kan natuurlijk ook gaan voor een collectieve boostsessie. Vraag ons dan naar de workshops.

Interesse?

Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact op met jou om de opties te bespreken.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Onze hoofdzetel bevindt zich in Sint-Niklaas, maar we verplaatsen ons gewoon naar jouw bedrijf, eender waar in Vlaanderen of Brussel. Van Beveren, Gent en Destelbergen tot Brugge, Hasselt en Antwerpen.

 

Ook interessant voor jou: