uitstelgedrag tips

Waarom ‘het gewoon doen’ de oplossing is voor jouw probleem

In gelukkig zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Just do it

Nike lanceerde hiermee een van de bekendste slagzinnen van de 20ste eeuw. Ook Mel Robbins veranderde verschillende levens met haar boek ‘De 5 seconderegel‘. 5, 4, 3, 2, 1 en doe het gewoon.

Het is een snelle en makkelijke tip. Maar voor heel wat mensen blijkt het volgen van deze instructie niet zo eenvoudig te zijn. Zeker als je al een langere tijd over zaken twijfelt, wil je misschien een uitgebreider advies inwinnen.

Toch willen we je vandaag overtuigen van de kracht van ‘het gewoon doen‘.

1001 plannen

Misschien heb jij ook een aantal plannen, zoals:

  • “Ik wil elke week 3 keer gaan sporten.”
  • “Maandag begin ik met mijn dieet.”
  • “Het lijkt me fijn om mijn stressniveau eens aan te pakken.”

We horen het elke keer wanneer we in een bedrijf workshops of trainingen geven omtrent gezondheid.

Meestal zijn deze mensen ook laaiend enthousiast als ze hun groot nieuws verkondigen. Ze praten erover alsof ze het al verwezenlijkt hebben. Fantastisch, toch?

Reality check

Helaas wordt nog geen 10% van al deze plannen daadwerkelijk uitgevoerd.

Pardon?

via GIPHY

Precies. Bij 90% van deze mensen blijft het dus bij plannen maken. Hoe kan dit?

Naar de oorzaak hoef je niet zo lang te zoeken. Het werkt namelijk enorm verlammend en demotiverend om iets niet te bereiken. Het voelt aan alsof je gefaald hebt.

Zo moet het natuurlijk niet altijd gaan. Je hebt zelf in de hand of je überhaupt iets met jouw plannen doet. Alleen zal je dan wel écht in actie moeten schieten.

Uitstelgedrag, de partypooper bij uitstek

Waarom lukt het dan vaak niet om ‘gewoon’ actie te ondernemen? Omdat productieve feestjes vaak worden verpest door uitstelgedrag:

  •  “Ik wil éérst afvallen voor ik me in zo’n fitnesscentrum kan vertonen.”
  • “Ik beschik nog niet over de juiste kennis om op mijn voeding te letten.”
  • “Ik heb het te druk om mijn stress aan te pakken.”

We get it. Maar deze argumenten mogen uiteindelijk geen reden tot uitstel (of erger nog, afstel) zijn.

Als je je effectief zekerder voelt wanneer je wat meer van voedingswetenschappen afweet, dan kan je je daar absoluut in verdiepen. Maar dat wil niet zeggen dat je al niet op je voeding kan beginnen letten.

Toch zien we vaak dat dergelijke excuses of drogredenen zo overweldigend lijken dat er uiteindelijk niks gebeurt.

Mensen sluiten fitnessabonnementen af, kopen zich een dure voedselweegschaal of investeren in sessies mindfulness. Maar ze gaan niet echt sporten, letten niet op hun voeding of stellen andere prioriteiten.

De confrontatie

Als je deze mensen na enkele weken of maanden naar hun plannen vraagt, krijgen ze het schaamrood op de wangen. Dan zijn ze alweer verschillende excuses aan het vinden waarom ze X of Y nog niet hebben kunnen verwezenlijken.

De confrontatie met ‘het niet doen wat je zei dat je ging doen’ is voor hen te pijnlijk.

Auwtsj.

En jij? Wat heb jij tot hiertoe al gedaan om dichter bij jouw doelen te komen?

Als je deze vraag ook als te pijnlijk ervaart, dan weet je dat er werk aan de winkel is. Cut the crap en vlieg erin.

Wat kan jij NU doen?

Nu, op dit moment. Je leest dit artikel uit en daarna zet je een eerste stap(je). Bedenk misschien een actie die je binnen het kwartier kunt realiseren:

  • Je kunt een babysit regelen en vanavond gaan sporten.
  • Je kunt een boodschappenlijstje maken om gezonde inkopen te doen.
  • Je kunt een afspraak maken voor een intakegesprek bij een professionele coach of begeleider.

Je ziet het: dit zijn geen extreem grote of tijdrovende zaken. Wel brengen deze stappen jou dichter bij jouw doel.

Minidoelen zijn laaghangend fruit. Kansen op succes die voor het grijpen liggen.

Iedereen kan er op elk moment aan beginnen.

Doe het klein en doe het nu.

Succes!

Meer tips tegen uitstelgedrag nodig?

Lees dan ook:

Of boek meteen een interactieve en inspirerende workshop in jouw bedrijf.

Vul onderstaand contactformulier in, dan contacteren we je zo snel mogelijk.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

Ook interessant voor jou: