sporten na corona fitness

Hoe de gezonde draad weer oppikken?

In energiek zijn, fit zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Tijdens deze coronacrisis lijkt het voor heel wat mensen moeilijk om …

  • gezond en voedzaam te blijven eten
  • voldoende te bewegen
  • adequate pauzes in te lassen (bv. als je van thuis werkt)
  • momenten voor jezelf in te lassen (bv. als je kinderen hebt)

En dan moet je nog de luxe hebben om je hier druk in te kúnnen maken, want voor velen is dit eveneens een heuse financiële dobber.

Stress, onmacht en depressie gooien misschien roet in het eten wanneer je je tracht vast te houden aan oude gewoontes of een vast stramien.

Het is helemaal oké om hier boos, verdrietig of teleurgesteld om te zijn. Zolang je wil zelfs.

Zodra je er echter klaar voor bent om de draad weer op te pikken, geven wij je graag een duwtje in de rug.

Weg structuur

Voor het “coronatijdperk” had je misschien al een aantal gezonde gewoontes gecreëerd, zoals:

  • boodschappen doen met een lijstje vol ingrediënten voor voedende, verkwikkende gerechten
  • gaan sporten voor je naar het werk gaat
  • je wekelijks laten begeleiden door een personal trainer of voedingsdeskundige

Ze gaven structuur aan jouw dag, week of maand en zorgden ervoor dat je gezondheid/fitness makkelijk(er) in je leven kon integreren.

Plots moesten winkelbezoeken echter worden beperkt, waren de fitnesscentra en sportclubs gesloten en kon je geen afspraak meer maken met je personal trainer of diëtiste.

Weg planning en progressie.

Pluspunt: je wéét al hoe het moet

Ook al heb je nu misschien minder houvast, toch hoeft dit niet per se te betekenen dat je je dient te vergrijpen aan zakken chips, verschillende inactieve dagen per week en het eindeloos bingewatchen van loze series.

Dat mag, maar het hoéft niet.

Je ondervindt er namelijk snel voordelen van als je de gezondheidsdraad weer oppikt. Niet alleen voor je lichaam, maar vooral ook voor je geest.

Bovendien is de stap naar een gezond voedings- en beweegpatroon bijzonder klein, want je wéét al hoe het moet. Het is nu gewoon een kwestie van de eerste dominosteen te laten kantelen.

Breng jouw gezond patroon weer op gang

Je kan jezelf deze vragen stellen om de draad opnieuw op te pikken:

1. Wat is NU belangrijk voor jou?

De afgelopen tijd is het des te duidelijker geworden wat er toe doet en wat (helemaal) niet.

  • Storen die 5 extra kilo’s jou zodanig dat je het wil opbrengen om er minder calorieën voor te eten? Of eet je liever wat meer op je gevoel?
  • Moét je echt 7 dagen op 7 sporten? Of heb je liever wat meer tijd voor andere zaken in het weekend?
  • Zijn die films en series zo interessant dat je er geen enkele mag missen? Of spendeer je liever meer tijd met vrienden en familie (die je te weinig hebt kunnen zien, spreken en knuffelen)?

Dus stel jezelf die vraag: “Waar liggen mijn prioriteiten?”.

Vervolgens kan je aftoetsen of jouw acties in lijn liggen met deze waarden.

Is het antwoord “neen”? Tracht dan uit te zoeken wat jou wél zou kunnen helpen.

2. Wat waren jouw oude gewoontes?

Neem een moment om stil te staan bij hoe je leven eruitzag voor de pandemie.

Wat deed je toen al consistent om wat gezonder te leven?

  • Gaan wandelen?
  • Voldoende water drinken?
  • 8 uur per nacht slapen?

Welk aspect maakte het toen makkelijker of mogelijk om dit vol te houden? Bijvoorbeeld:

  • Om elke dag te wandelen ging je de hond bij de buren halen.
  • Je zette een wekker om om de zoveel tijd te drinken.
  • Je gebruikte een speciale bril om blauw licht te filteren voor het slapengaan.

Het kunnen banale stappen lijken, maar ze zorgden er toen wel voor dat je kon doen wat je wilde doen.

3. Welke systemen kunnen nu van pas komen?

Nu je weet wat je wil én hoe je het vroeger precies voor elkaar kreeg, is de stap kleiner om effectief actie te ondernemen.

Zoom dus in op …

  • wat voor jou prioritair is;
  • wat je niet meer nodig hebt op vlak van gewoontes;
  • welke nieuwe gewoontes je zou willen integreren.

Belangrijk daarbij is om je af te vragen welke vroegere systemen jou op dit moment kunnen helpen.

Heb je hierbij nog een extra duwtje in de rug voor nodig?

Wij helpen je graag! Boek een mental coaching of lifestyle traject om de koe bij de horens te vatten.

Interesse?

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken of vul onderstaand formulier in.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Het maakt niet uit of je je in Sint-Niklaas, Brussel, Antwerpen, Gent, Merelbeke, Deinze of Brugge bevindt. De sessies kunnen perfect online plaatsvinden.