belemmerende gedachten minder stress

Minder stress op het werk? Maak komaf met belemmerende gedachten

In energiek zijn, gelukkig zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Een van de belangrijkste zaken waar wij bij stilstaan in onze workshops en trainingen, is de kracht van gedachten.

Vooral de kracht van gedachten om jouw leven flink te verzieken en het stresslevel de hoogte in te jagen. Gelukkig zijn er manieren om hiermee om te gaan. Daar willen we het nu alvast even over hebben.

Gedachten zijn krachten … Maar dan echt!

Wat en hoe je denkt over …

  • jezelf
  • jouw relaties met anderen
  • bepaalde situaties

… beïnvloedt jouw reactie. Maar ook het resultaat.

Enkele voorbeelden:

Denk jij dat je gaat falen als je voor de 258ste keer met een nieuwe dieetpoging begint? Dan kunnen we jou nu al vertellen dat het een enorme uitdaging zal worden om het langer dan een week vol te houden.

Kom je jouw collega tegen op de gang, maar vermijdt hij oogcontact? Dan geloof jij misschien dat hij kwaad is op jou en je daarom negeert. Jouw reactie hierop? Je voelt je benadeeld en je gaat je op jouw beurt ook vijandig opstellen. Zo gaat de bal aan het rollen …

Calimerocomplex en andere negatieve vibes

Je voelt het al aankomen … Als je veel van deze negatieve gedachten en overtuigingen hebt, dan tast dit uiteindelijk ook jouw eigenwaarde aan.

Laten we het voorbeeld van hierboven even uitvergroten:

De gedachte “Mijn dieet zal toch weer mislukken” kan leiden tot een belemmerende overtuiging, zoals:

  • “Ik ben een loser.”
  • “Ik kan niks volhouden.”
  • “Ik doe altijd alles fout.”

Gevolg? Bye bye, eigenwaarde.

De ene wentelt zich vervolgens in zelfmedelijden, de andere trekt zich helemaal terug. Nog anderen komen terecht in een kluwen van negatieve gedachten waardoor ze steeds meer spanning en stress ervaren.

Het loont dus de moeite om af te toetsen wat jouw belemmerende overtuigingen zijn én hierop in te spelen.

Hoe pak je dat precies aan? We vliegen erin!

Stappenplan voor minder belemmerende gedachten

Vaak geven mensen aan dat het niet eenvoudig is om te denken over hun denken (metadenken). Toch zal je dit steeds makkelijker vinden naarmate je het vaker doet.

Dit zijn de concrete stappen:

Stap 1: Word je bewust van wat je tegen jezelf zegt

Enkel en alleen door het lezen van dit artikel, wordt jouw aandacht erop gevestigd. De eerste stap is met andere woorden al gezet. Makkelijk, hé?

Nu kan je verder uitspitten wat je nog allemaal over jezelf denkt.

Stap 2: Accepteer de gedachten

Het niet toelaten van gedachten en gevoelens is reden nummer 1 om je slecht te voelen.

Gedachten die “er niet mogen zijn”, worden uiteindelijk alleen maar groter. Negeer je ze of stop je ze ergens weg? Ook dan komen ze ooit wel eens als een boomerang terug.

In plaats daarvan kan je tegen jezelf zeggen dat het oké is om jezelf nu en dan te beperken door negatieve gedachten.

Stap 3: Buig ze om

This is where the magic happens!

Je kan HIER en NU beslissen om er iets aan te doen. Door belemmerende gedachten uit te dagen en/of om te buigen, komt er beweging in een vast patroon.

Er zijn een aantal manieren om dit te doen, bijvoorbeeld:

Je onderzoekt de feiten:

  • Wat bewijst me dat dit misgaat?
  • Op welke momenten ging het wél goed?
  • Wat is nu het ergste dat er kan gebeuren?

Je bekijkt wat je wil:

  • Wat wil je bereiken? Formuleer dit positief, concreet en in een bepaalde context.
  • Helpt de gedachte mij om mijn doel te bereiken?
  • Zorgt de gedachte ervoor dat ik me beter kan focussen?

Je toetst af met de rest van jouw hele zijn:

  • Welk effect heeft de gedachte op het beeld dat ik heb van mezelf (of andere mensen)?
  • Klopt dit met hoe ik in het leven wil staan?
  • Wie ben ik om te bepalen wat goed of slecht is of hoe de zaken horen te zijn?

Stap 4: Bekrachtig ze

Heb je voor jezelf vastgesteld dat de gedachte jou niet per se helpt in het leven? Dan kan je je afvragen welke gedachte je graag in de plaats wil.

Waarin of wat wil je wél geloven?

Bijvoorbeeld:

  • Dit zal me nooit lukken => Ik oefen om ervaring op te doen
  • Dit is veel te hoog gegrepen voor mij => Ik mag met mijn gezicht tegen de muur kwakken, want zo leer ik bij
  • Ik ben bang dat deze nieuwe methode me niet gaat liggen => Ik ben nieuwsgierig en tast graag af wat werkt voor mij

Extra tips:

  • Verwoord de nieuwe gedachten op een positieve manier. Dus geen negaties zoals “geen”, “niet”, “on-” …
  • Formuleer de gedachte in het NU. Dus niet “Ik ga …”, “Ik zal …” of “In de toekomst …”
  • Gebruik actieve werkwoorden

Stap 5: Maak het zo concreet dat je het bijna kan proeven

“Ik ben een positief iemand” is heel erg vaag. Zo’n overtuiging kan je dan ook zo met de grond gelijk maken. Belangrijk is om je af te vragen hoe je het zo concreet mogelijk kan maken:

  • Wat doe je precies?
  • Met welke frequentie?
  • In welke situatie(s)?
  • Waar, wanneer en met wie doe je dat?

Maak het zo specifiek dat je deze gedachte glashelder hebt gemaakt.

Stap 6: Oefen waar je kan

Gedachten ombuigen, dat vergt wat oefening en geduld. Verwacht niet dat je vanaf nu nooit nog een belemmerende overtuiging zal hebben. Het feit dat je je er bewust van bent, is alvast een eerste stap in de goede richting.

Wat extra hulp nodig bij het ombuigen van belemmerende gedachten?

Dan kunnen wij je er gerust een handje bij helpen.

Boek een mental coaching of lifestyle traject om de koe bij de horens te vatten. Of boek een inspirerende en gezonde workshop in jouw bedrijf.

Interesse?

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken of vul onderstaand formulier in.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Het maakt niet uit of je je in Brussel, Antwerpen, Gent, Merelbeke, Deinze of Brugge bevindt. Je kan naar onze hoofdzetel in Sint-Niklaas komen of we komen naar jou toe.

Ook interessant voor jou: