omgaan met chronische stress

Omgaan met chronische stress? Zo pak je het onmiddellijk aan

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

Heavy multitaskers are suckers for irrelevancy.

Jup, Clifford Nass van Stanford University wist het al mooi te verwoorden.

De hersenen van frequente multitaskers zijn con-ti-nu gericht op vrijwel alle informatie uit de omgeving. Ze zijn niet meer in staat om onbelangrijke informatie te negeren ten voordele van datgene wat er écht toe doet.

via GIPHY

Misschien heb je bovenstaande life skill vroeger vaak ingeoefend en kan je de combinatie van beide bewegingen vandaag zonder nadenken uitvoeren. Dankzij onze neuroplasticiteit (het vermogen van het zenuwstelsel om te veranderen) is dat mogelijk. Alleen kost dat redelijk wat moeite om te trainen.

De vraag is nu of je altijd zo veel energie wil stoppen in het combineren van verschillende taken of vaardigheden?!

Als het al lastig is simpele handelingen te mixen, wat doet het dan met jouw hersenen als je wil schakelen tussen complexe zaken? Dat heeft heel wat gevolgen.

Wanneer de knop nooit op “uit” staat

Ken je dat continue gevoel …

  • dat je nog iets moet doen?
  • dat je nog niet klaar bent?
  • dat alles belangrijk is?

Wel, hiermee zet je je stresssysteem in de hersenen voortdurend onder druk. And guess what? Daarvoor is onze briljante grijze massa niet gemaakt.

Dat systeem heeft zich immers ontwikkeld om effectief te zijn bij korte, acute stress. Zoals bij een aanval van roofdieren, een opkomende storm of een losgebroken vuur.

Vecht! Loop weg! Verstop je! Stop hier meteen al jouw energie in! NU!

Zodra het gevaar geweken is, kan je weer tot rust komen.

In onze huidige maatschappij lijken we echter voortdurend in een acute staat van paraatheid te moeten staan.

Sociale media? Zonde van de calorieën!

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat die continue staat van alertheid door prikkeling van het stresssysteem een negatieve invloed kan hebben op jouw lichaam:

  • je hartslag stijgt;
  • je ademhaling verhoogt;
  • de spanning in je spieren neemt toe;
  • je mond wordt droger;

en dat zijn nog maar de kortetermijneffecten.

Op langere termijn wordt het erger: de cellen in je hippocampus (een deel van de hersenen dat (mede) verantwoordelijk is voor jouw geheugen, ruimtelijke oriëntatie en emotienetwerk) kunnen sterven. Mensen die aan chronische stress lijden, krijgen dus vaak geheugen- en stemmingsproblemen.

via GIPHY

Ook de amygdala (betrokken bij het aansturen en verwerken van verschillende emoties) wordt door chronisch stress hypergevoelig. Dat maakt mensen nerveuzer en angstiger.

Weet je hoe het is om afgesnauwd te worden door iemand die zich gestresseerd voelt? Dan speelt deze amandelvormige hersenstructuur er sowieso een rol in. Als je onder chronische stress staat, denkt jouw lichaam namelijk dat het constant paraat moet zijn voor een aanval.

*PING*

Facebookmelding

*PING* *PING* *PING*

Groepsgesprek op Whatsapp

*PING*

Een volgverzoek via Instagram

Helaas gaat het op jouw smartphone vaak om onbelangrijke dingen en niets levensbedreigends. Wel een melding/afleiding, maar geen cruciale informatie. Met andere woorden: wel de stressreactie, niet de nuttige reden.

Volgens Daniel Levetin is dit het ultieme lege-calorieënsnoepgoed voor de hersenen

Toch hebben wij altijd het gevoel dat we iets belangrijks missen.

FOMO.

Misschien ben jij intussen ook een sucker for irrelevancy. Maar geen paniek … Wij trappen met plezier nog eens een open deur in. Want herhaling is de beste leermeester.

Instant stressvermindering: smartphone uitdaging

Daar komt -ie: we dagen je uit om eens een dag, of als dat écht te lang is een halve dag of een paar uur, zonder jouw mobiele telefoon te functioneren.

Moet je per se bereikbaar blijven? Dan kan het al eens helpen om de pushmeldingen uit te schakelen (Facebook, Whatsapp, Instagram, Messenger …). Kijk eens wat dit met jouw focus doet.

Wanneer jouw aandacht niet de hele tijd getrokken wordt door 1001 kortetermijnafleiders, zal je meer energie overhouden om je te focussen.

Laat deze tips jou extra ondersteunen:

Bekijk jouw smartphone als handig gereedschap

  • Google maps om de weg op te zoeken?
  • Muziek luisteren via Spotify?
  • Via Splitwise bijhouden hoeveel je nog aan jouw vrienden moet betalen?

Dan is jouw mobiele telefoon absoluut functioneel. Kan je je leven makkelijker maken met een bepaalde applicatie? Go for it! Maar wat dacht je van nu en dan …

  • traditioneel kaartlezen? Als het eens wat anders mag zijn. Niét wanneer je ergens op tijd moet aankomen.
  • oude cd’s beluisteren? Leve de Buffalo Boots!
  • een bierkaartje gebruiken om de tel bij te houden?

Maak een onderscheid tussen wat noodzakelijk is om je leven makkelijker te maken en wat afleiding is.

Clean it up, baby

Heb je het gevoel dat je door jouw telefoon geleefd wordt? Tijd om ‘ns grote schoonmaak te doen.

Met welke apps verlies je het meeste tijd (en energie)?

  • social media apps
  • games (met pop-ups) die dagelijks jouw aandacht vragen
  • media apps zoals Netflix en Youtube

Hoe leuk vind je het nog om op jouw smartphone te tokkelen als deze zaken verwijderd zijn?

Precies … Dan wordt het weer een gewone tool om je leven makkelijker te maken wanneer het echt nodig is.

Observeer jouw gevoelens

Voor sommigen is dit enorm afkicken, dus probeer dit niet meteen af te wijzen zodra je je er oncomfortabel bij voelt.

Observeer dat verlangen / die drang om continu jouw smartphone te checken:

  • Wat hoop je ermee te bereiken?
  • Hoe nuttig is het?
  • Vanwaar komt dat gevoel?

Hoe vaker het je lukt om niet te handelen naar deze impuls, hoe makkelijker het zal zijn om je tijd nuttiger in te vullen en vooral geen kostbare energie te verspillen.

Wil je meer tips om chronische stress te vermijden of bestrijden?

Wij helpen je graag! Boek een mental coaching of lifestyle traject om de koe bij de horens te vatten. Of boek een inspirerende en gezonde workshop in jouw bedrijf.

Interesse?

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken of vul onderstaand formulier in.

Naam en voornaam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Jouw bericht

P.s. Het maakt niet uit of je je in Brussel, Antwerpen, Gent, Merelbeke, Deinze of Brugge bevindt. Je kan naar onze hoofdzetel in Sint-Niklaas komen of we komen naar jou toe.