verbinding klanten

De schakel ís de onmisbare schakel tussen jouw klanten en jou

In energiek zijn, nieuws by Carline De Cauwer

De afgelopen jaren valt het ons steeds vaker op:

  • Coaches en trainers zijn (con-ti-nu) aanwezig op sociale media.
  • Ze pronken narcissusgewijs met hun kennis en kunde.
  • Ze zetten zichzelf centraal en lijken hun klanten daarbij eerder te aanschouwen als een trofee.

Tegelijkertijd klinkt de roep om meer klanten luider dan ooit tevoren.

Daarom vragen we ons af of we de essentie onderweg niet uit het oog zijn verloren. De fond. Het pure fundament.

“Waar is in godsnaam de verbinding gebleven?”

Echte verbinding met klanten, graag

Als we “verbinding” opzoeken in het woordenboek, lezen we dit:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Dus bij een letterlijke interpretatie volstaat het om louter contact op te nemen met je klant. Klaar.

Maar wat als je de focus eerder zou leggen op de chemische betekenis? Op het heerlijk complexe samenspel van hormonen, neurotransmitters en andere scheikundige stofjes?

Dan schenkt Brené Brown ons volgende definitie:

“Verbinding is de energie die bestaat tussen mensen wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, kunnen geven en ontvangen zonder oordeel en steun en kracht ontlenen aan de relatie.”

Hier vind je 3 opmerkelijke elementen:

1. Gezien, gehoord en gewaardeerd voelen

Verbinding ontstaat alleen als je voelt dat je er écht mag zijn.

  • Kijk je vaker naar jouw uurwerk dan naar jouw klant?
  • Praat je meer dan je daadwerkelijk luistert?
  • Is jullie contactmoment eerder een fotoshoot dan een coachings- of trainingssessie?

Dan is dit een gemist kans.

Wees nieuwsgierig naar de leefwereld van jouw klant. Transformeer jezelf in de Paul Jambers 2.0 en durf sans gêne te sparren met de ander.

2. Kunnen geven en ontvangen zonder oordeel

Wederkerigheid staat centraal.

Want jij helpt niet alleen jouw klant. Hij is eveneens een belangrijke spiegel voor jou. Een groeihormoon zelfs. Elke interactie vertelt je immers meer over wie jíj bent.

Het belangrijkste element daarbij is dat er geen oordeel is bij wat je geeft of ontvangt.

Sommige personal trainers horen we bijvoorbeeld snel zeggen “dat klant X sport gewoon maar hoger op zijn prioriteitenlijst moet zetten”. Maar onbewust zit zo’n uitspraak vol oordeel (en soms zelfs afschuw). Dan wordt er geen rekening gehouden met het misschien wel drukke werk- en privéleven van de klant. Het feit dat jij leeft voor sport en beweging, wil niet automatisch zeggen dat de ander diezelfde drijfveer heeft. Toch?

3. Steun en kracht ontlenen aan de relatie

Toegegeven, in het Engels klinkt dit lekkerder als “sustenance and strength”.

Dit zou zich ook kunnen vertalen naar:

  • “Ik voel me opgeladen na het gesprek.”
  • “Ik krijg energie van dit contact.”
  • “Ik voed jou en jij voedt mij in onze interactie.”

Het is de energie die verbinding in een relatie brengt.

Uitspraken zoals “Y is geen fijne klant” geven me dan ook kippenvel. And not in a good way.

Jij bepaalt of jouw klant een leuke klant wordt.

Het heeft immers helemaal niks met Y te maken. Wel met hoe jij naar hem/haar/hun kijkt. Dus onderzoek in eerste instantie waarom zo’n gedachte bij je opkomt.

Tot hier ons pleidooi voor verbinding.

Ook zin om meer te verbinden met jouw klanten?

Dan helpt het team van Fitter Vlaanderen jou er graag bij!

Met een doelgerichte train-the-trainer-sessie ondersteunen we jou maximaal.

Je kan natuurlijk ook gaan voor een collectieve boostsessie. Vraag ons dan naar de workshops.

Interesse?

Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact op met jou om de opties te bespreken.

    Naam en voornaam (verplicht)

    E-mailadres (verplicht)

    Telefoonnummer (verplicht)

    Onderwerp

    Jouw bericht